Песенно-поетичен спектакъл с представяне на поетичната книга на тенор Арсений Арсов “Театрален антракт” предстои във Варна на 12 декември 2022, от 18.00 часа в Концертно студио на БНР – Радио Варна.
Когато един известен тенор влиза в необичайно амплоа на поет, това наистина е специално събитие. Поздравления за първата ти стихосбирка, с пожелание да ни събираш и на следващи литературни премиери, Арсений!
Благодаря, Вили! Моята поетична книга „Театрален антракт“ отдавна беше готова за печат, но пандемията забави излизането й. Щастлив съм, че ръководството на Варненската опера откликна на моето предложение да представим официално книгата на 12 декември от 18.00 часа в Концертното студио на Радио Варна. Всъщност това няма да бъде само литературна премиера, а песенно-поетичен спектакъл, който съм озаглавил „Омая в сърцето лей“, цитат от едно мое стихотворение.
Не беше трудно, вярвам, да намериш толкова приятели и съмишленици за тази първа твоя поетична среща с публиката.
Радвам се, че много колеги откликнаха на поканата ми да участват спектакъла – сопраното Ирина Жекова, басът Гео Чобанов и баритонът Георги Петков, мой колега от самото начало на певческата ми кариера, който идва от София специално за събититието. Известно време той също беше в редовете на Варненската опера, много роли сме направили заедно. Благодарен съм също на концертмайстора Красимир Щерев, който ще има солова изява и на пианиста Стефан Бояджиев, който ще акомпанира на солистите. Аз също ще се включа, разбира се. Режисьор на спектакъла е театроведът Сия Папазова, едно голямо име в културния живот на града, дългогодишен драматург на Варненския театър, сега художествен ръководител на Детско-юношеския театър „Златното ключе“. Нейните възпитаници Дориан Генков и Невена Петкова, лауреати на национални рецитаторски конкурси, ще изпълнят творби от книгата. С тези млади хора се получава онази приемственост между поколенията, на която аз винаги съм държал – преди, когато израстнах като певец, благодарение на моите учители и сега, когато самият аз се занимавам с вокална педагогика.
Как откри за себе си връзката между операта и поезията?
Може и нескромно да прозвучи, но не са много оперните певци, които издават поетични книги, макар че аз познавам такива. Пеенето по начало е свързано с поезия – оперните либрета всъщност са една висша поезия, първо се пишат либретата и после върху тях се създава музиката. Едва когато певецът проникне в словесното съдържание на дадената опера, той ще разбере защо музиката е точно такава, защо композиторът е потърсил точно тези похвати и защо е използвал точно тези цветове от музикалната си палитра.
Оперното либрето като източник на вдъхновение за поезия, това е много интересно. Как точно се случи?
Както е казано, в началото бе словото и за мен то е от първостепенно значение. Осмислянето на текста в една оперна роля е от голямо значение за нейното правилно поднасяне. Вече 42 години пея оперни либрета и в мен някак спонтанно изникнаха тези стихотворения. Родени на един дъх, те са плод на мои дълбоки преживявания и който се докосне до тях, ще усети, че това са изповеди, които съм имал нужда да направя по емоционални поводи – след премиери, спектакли или концерти на различни сцени у нас и в Европа. Това, което е вълнувало душата ми на певец и артист, съм го изразил в тези стихове.
Виждаш ли ги, пресътворени в музика?
Поезията е музика на словото и когато пишех моите стихове, а и сега, когато ги препрочитам, улавям музикалния ритъм в тях, но дали ще бъде създадена музика по тях, ще реши бъдещето. Бих бил щастлив да стане. Засега искам още веднъж да поканя моите съграждани да се присъединят към нашия спектакъл, който подготвяме с много любов и с желанието да слеем сърцата си в едно общо духовно съпреживяване на музиката и поезията.
Интервю на Виолета Тончева